CONTENT FRAMEWORK
INZICHT IN JOUW IDEALE KLANTREIS
ontdek meer
KRACHTIGE TITEL
omschrijving: wat kan er helpen?
– Stap 7 in klant persona
– brief aan ideale klant
– timing?
voorbeeld Marijke: Het 8-maanden coaching programma waarin jij je eigen sales strategie opstelt, een krak wordt in sales content schrijven én het voeren van sales gesprekken. Zodat verkopen niet langer voelt als trekken en sleuren, jij ruim vooraf je agenda volboekt met ideale klanten én je zo je jaaromzet haalt. De volgende ronde start in september 2023.
HERKEN JE DIT ?
– gedetailleerde situatieschets huidige situatie
– hoe specifieker, hoe beter
Wat kan er helpen?
Stap 2 in klant persona
Schrijfoefening 3
voorbeeld Marijke:
😖 Je vindt het moeilijk om de meerwaarde van jouw expertise of dienst duidelijk over te brengen. Je hebt het gevoel dat potentiële klanten aan andere zaken bereid zijn om geld uit te geven, maar als het op jouw expertise aankomt het snel ‘te duur’ wordt gevonden.
😖 Klanten komen via via bij jou terecht, maar je hebt hier geen vat op. Je neemt een afwachtende houding aan en hoopt dat er instroom komt. Er is geen plan.
😖 Wanneer mensen niet via via komen, heb jij het gevoel dat je jezelf moet bewijzen als expert. Het gesprek voelt dan aan alsof je hen moet overtuigen van iets waar ze zelf de waarde niet van inzien.
😖 Jezelf moeten verkopen is de reden waarom je soms twijfelt of ondernemen wel iets is voor jou.
😖 Je krijgt aanvragen, maar deze matchen niet 100% (of zelfs niet) met wat je graag doet. Je laat je te vaak verleiden om hier toch ‘ja’ op te zeggen. Waardoor je te vaak samenwerkt met klanten die teveel energie vragen.
😖 Zonder doel op social media posten gaat vanzelf. Vanaf je jezelf oplegt dat je content moet maken om klanten aan te trekken, blokkeer je. Weet je plots niet wat te vertellen en twijfel je aan alles waardoor er geen letter op papier verschijnt.
😖 Tot nu toe ging verkopen vanzelf, maar je merkt dat je doelgroep en aanbod aan het veranderen zijn. Je onderneming is klaar voor de volgende stap, maar die uitdagendere klanten aantrekken, geeft je teveel angst. Je hebt geen flauw benul hoe je dat gaat aanpakken. Je huidige aanpak trekt enkel de klanten aan die je bent ontgroeid.
😖 Je hebt al veel kennis verzameld rond marketing en sales, maar het lukt je maar niet om dit in de praktijk om te zetten. Je mist iemand die letterlijk meekijkt naar wat je schrijft, je bijstuurt, die echt vraagt naar “waar blijft dat”?
😖 Via social media of andere kanalen wordt er enthousiast op je ideeën of aanbod gereageerd, maar als het puntje bij paaltje komt, stappen er in verhouding zeer weinig klanten in. Je hebt geen idee hoe dit komt en hoe je hier verandering in kan brengen.
Hic impedit aliquam vel quas ratione aut explicabo possimus qui minima dicta ut omnis voluptatem et soluta obcaecati ex inventore culpa.
HET LIGT NIET AAN JOU.
– Waarom gaat het fout? Hardnekkige overtuigingen?
– Wat wordt er door de maatschappij/industrie als ‘normaal’ bestempeld?
– wat missen ze nu om zelf in actie te schieten of dit ook vol te houden?
Wat kan er helpen?
Stap 3 en 6 in je klantpersona
voorbeeld Marijke:
Te vaak trekken we de conclusie dat het aan ons aanbod ligt. Of dat je gewoon niet gemaakt bent om te verkopen. Omdat de voorbeelden van de extraverte verkoper met zotte bonussen, kortingen en luid geroep onze social media overheerst.Maar wat als verkopen helemaal niet hoeft af te hangen van trucjes? Van psychologische spelletjes? Van mensen vastklampen als piranha en pas loslaten als je een ‘ja’ hebt gekregen?
HET KAN OOK ANDERS !
– wat is er mogelijk als ze aan de slag gaan met jou?
– welke concrete resultaten liggen binnen handbereik?
– focus op emotionele voordelen
Wat kan er helpen?
Stap 4 en 7 van de ideale klant persona
brief aan je ideale klant
voorbeeld Marijke:
Verkopen hoort niet aan te voelen als overtuigen
Wat als ik u vertel dat elke klant die een kennismakingsgesprek met jou boekt al voor 80% zeker kan zijn dat ze met jou willen samenwerken? Dat dit gesprek puur draait om de klant. Luisteren naar wat zij nodig hebben. Vertellen hoe jouw aanbod daar een antwoord op geeft én afchecken of jij wel met deze klant wil samenwerken.
‘Overtuigen’ is niet iets dat jij in zo’n gesprek hoeft te doen. Daar dient jouw externe communicatie voor. Alles wat jij over jezelf en je aanbod vertelt op je sociale media, website, in je e-mails…
Als jij duidelijk communiceert wat jouw visie is, wat jou uniek maakt, waar jij voor staat… trek jij énkel ideale klanten aan.
Klanten die:
🤩 absoluut met jou willen samenwerken
🙌 de meerwaarde van jouw expertise zien
💰 daar de correcte prijs voor willen betalen
Dat is dan ook ons ultieme doel: jouw sales proces zo optimaliseren dat je enkel ideale klanten aantrekt waar jij energie van krijgt. Dat je ruim vooraf je agenda vult. En jij het vertrouwen hebt om de leiding te nemen in dit proces en ‘nee’ te zeggen wanneer jij de match niet voelt.
GOED NIEUWS !
Vanuit negatieve gedachten is er niet genoeg motivatie. Daarom gaan we in deze stap de negatieve gedachten omzetten naar iets positiefs. Zodat ze zin krijgen om aan de slag te gaan en gemotiveerd zijn.
Wat kan er helpen?
Stap 8 in klanten persona
Voorbeeld Marijke:
Na het DeepDive traject
🚀 Heb jij het zelfvertrouwen om jezelf ‘expert’ te noemen en besef je dat je niet alles hoeft te zijn voor je klanten. Gedaan met jezelf constant te moeten bewijzen
🚀 Durf jij de leiding te nemen in een kennismakingsgesprek en kan jij hun noden koppelen aan de meerwaarde dat jouw aanbod hen te bieden heeft.
🚀 Weet jij heel goed wat je voor klanten kan betekenen en hoe je dit naar de buitenwereld onder woorden kan brengen om de juiste klanten aan te trekken.
🚀 Heb jij een duidelijk zicht op wat je wanneer wil verkopen om op een geruste en gestructureerde manier jouw omzetdoel te behalen.
🚀 Is het voor jou duidelijk hoe je een sales plan kan opstellen om jouw aanbod gericht te verkopen. En dit niet langer van de moment af te laten hangen zodat maandelijkse sales stress verleden tijd wordt.
🚀 Kan jij je klanten een top kwaliteit blijven garanderen doordat je de tijd hebt om naast je werk “on top of your game” te blijven én energie kan bijtanken bij je gezin, partner, vrienden of familie. Zonder aan omzet in te boeten. Integendeel. 💰